Nieuws

Zilveren Pen voor Walter van der Kooi

21 februari 2017

Journalist en recensent Walter van der Kooi is de eerste ontvanger van de Zilveren Pen. De prijs is in het leven geroepen door het Netwerk Scenarioschrijvers om individuen of instellingen te eren die zich onderscheiden in het zichtbaar maken scenarioschrijvers. De Zilveren Pen wordt op zondag 26 februari uitgereikt in het Ketelhuis in Amsterdam.

Walter van der Kooi ontvangt de Zilveren Pen voor zijn besprekingen van televisiedrama in de Groene Amsterdammer, waarin hij constructief aandacht besteedt aan de bijdrage van de scenarist. ‘Hoog, laag, ramsj, elitair, snobby, snappy, silly, arty: met de open blik van een liefhebber schrijft Walter van der Kooi nu al decennialang gepassioneerde, genuanceerde, wel doordachte en vooral ook, goed geschreven artikelen over televisie,’ zo licht het Netwerk Scenarioschrijvers de onderscheiding toe.

Van der Kooi: ‘Recensenten beoordelen makers. Dat nu makers hebben besloten mij als recensent te beoordelen, en, gezien de Zilveren Pen, positief, dat vind ik niet alleen verrassend maar vooral ook buitengewoon vererend. Als recensent wil ik, ongeacht de inhoud van mijn oordeel, makers laten weten dat hun werk niet onopgemerkt is gebleven. Nu zeggen makers tegen mij: “het is niet onopgemerkt gebleven”. Dat raakt.’

Walter van der Kooi begon als toneelrecensent, maar geleidelijk verschoof zijn belangstelling naar televisiedrama, dat hij ziet als ‘een kunstvorm die een massaal publiek bereikt maar relatief weinig serieuze aandacht krijgt in kwaliteitsbladen.’

‘Toen tv-drama in Nederland begon lag het zwakste punt bij de scenario’s,’ aldus Van der Kooi. ‘Inmiddels is scenarioschrijven een door velen beoefend beroep geworden en is het gemiddeld niveau indrukwekkend gestegen. Van hobby of bijbaan tot professie. En van ambacht tot kunst. Daar zijn zowel materiële als immateriële verklaringen voor. Uiteindelijk draait het om talent, dat er volop blijkt te zijn.’

De Zilveren Pen wordt uitgereikt aan Walter van der Kooi komende zondag tijdens het Scenaristendiner. Op deze avond worden ook de winnaars bekend gemaakt van de Zilveren Krulstaarten, de Nederlandse vakprijs voor scenario’s van speelfilms, televisieseries en korte films.

Foto: Bob Bronshoff

Nominaties Zilveren Krulstaarten

14 februari 2017

 

Vandaag zijn de nominaties bekend gemaakt voor de Zilveren Krulstaarten, de Nederlandse vakprijs voor scenarioschrijvers. De Zilveren Krulstaarten worden toegekend in de categorieën beste film, beste tv-serie en beste korte film. De genomineerden en de winnaars worden gekozen door de leden van het Netwerk Scenarioschrijvers.

Genomineerd voor de Zilveren Krulstaarten 2016 zijn:

Film

  • Layla M., scenario Jan Eilander
  • Tonio, scenario Hugo Heinen naar de roman van A.F.Th van der Heijden
  • Waterboys, scenario Robert Jan Westdijk

Televisieserie

  • Alleen op de wereld, scenario Mieke de Jong, Anne Hofhuis en Myranda Jongeling
  • Vechtershart, scenario Pieter Bart Korthuis, Franky Ribbens, Chris Westendorp en Maaik Krijgsman
  • De zaak Menten, scenario Jan Harm Dekker en Robert Jan Overeem

Korte film

  • Geen koningen in ons bloed, scenario Bastiaan Kroeger en Mees Peijnenburg
  • Hoe het zo kwam dat de ramenlapper hoogtevrees kreeg, scenario Matthijs Bockting en Eva M.C. Zanen
  • Horizon, scenario Jaap Peter Enderlé naar een oorspronkelijk idee en scenario van Willem Hietkamp

De Zilveren Krulstaart begon in 2001 als een geuzenprijs, om meer erkenning te geven aan scenarioschrijvers van televisiedrama. Inmiddels is de onderscheiding uitgegroeid tot een prestigieuze prijs in de film- en televisiesector. Sinds 2011 wordt de prijs uitgereikt in de huidige categorieën. Dit jaar is een bijzondere editie. Omdat de uitreiking van de Zilveren Krulstaarten is verplaatst van het Nederlands Filmfestival eind september naar het begin van het nieuwe jaar, komen dit jaar titels in aanmerking uit 2016 en de tweede helft van 2015.

De winnaars worden bekend gemaakt op 26 februari, dezelfde dag als de Oscars, tijdens het Scenaristendiner in het Ketelhuis in Amsterdam.

Winnaars 2015

  • Film: Gluckauf, scenario Gustaaf Peek naar een idee van Remy van Heugten
  • Televisieserie: Hollands Hoop, scenario Franky Ribbens
  • Korte film: Spotters, scenario Don Duyns

Winnaars 2014

  • Film: Wolf, scenario Jim Taihuttu
  • Televisieserie: Ramses, scenario Marnie Blok
  • Korte film: Pony Place, scenario Thomas van der Ree

Winnaars 2013

  • Film: De ontmaagding van Eva van End, scenario Anne Barnhoorn
  • Televisieserie: Penoza 2, scenario Pieter Bart Korthuis, Karin van der Meer, Franky Ribbens en Maarten Leben
  • Korte film: Sevilla, scenario Marcel Roijaards

Winnaars 2012

  • Film: Kauwboy, scenario Jolein Laarman en Boudewijn Koole
  • Televisieserie: Overspel, scenario Frank Ketelaar en Robert Kievit
  • Korte film: Lang zal ze leven, scenario Nynke de Jong

Winnaars 2011

  • Film: Rabat, scenario Jim Taihuttu en Victor Ponte
  • Televisieserie: A’dam –E.V.A., scenario Robert Alberdingk Thijm
  • Korte film: Suiker, scenario Jeroen Annokée en Dennis van de Ven

 

Gouden Pen voor schrijvers RON GOOSSENS, LOW BUDGET STUNTMAN

7 februari 2017

Anderhalve week na release heeft RON GOOSSENS, LOW BUDGET STUNTMAN meer dan 100.000 bioscoop bezoekers getrokken. Om dit te vieren kregen de scenaristen Steffen Haars en Flip van der Kuil de Gouden Pen uitgereikt namens het Netwerk Scenarioschrijvers. Daarnaast ontvingen de makers de Gouden Film, die wordt uitgereikt door het Nederlands Filmfonds en het Nederlands Film Festival in samenwerking met L’OR ESPRESSO, hoofdsponsor van het Nederlands Film Festival.

In de nieuwe komedie van de makers van NEW KIDS TURBO en BRO’S BEFORE HO’S overleeft Ron op spectaculaire wijze een dronkenmansactie. Als zijn beste vriend Peter het filmpje van de amateurstunt online zet, gaat het viral. Een impresario ziet een gat in de markt; hij wil Ron Goossens gaan verhuren als low-budget stuntman. De film is geproduceerd door Kaap Holland Film en en is tot stand gekomen met steun van het Nederlands Filmfonds en de Netherlands Film Production Incentive. RON GOOSSENS LOW-BUDGET STUNTMAN wordt gedistribueerd door Entertainment One en draait sinds 26 januari 2017 in de Nederlandse bioscopen.

LexisNexis, nu ook abonnement op buitenlandse titels mogelijk

2 februari 2017

Goed nieuws voor de gebruikers van het online nieuwsarchief van Nexis: de samenwerking tussen LexisNexis en de Auteursbond wordt voortgezet en zelfs uitgebreid. Leden van de Auteursbond kunnen nu ook buitenlandse titels doorzoeken. De Auteursbond biedt vanaf 1 januari twee abonnementsversies aan: ‘Nederlandse nieuws’ en ‘Nederlands + Internationaal nieuws’.

De Auteursbond en LexisNexis sloten vorig jaar mei een samenwerkingsovereenkomst over de toegang tot het online nieuwsarchief. Het betrof een pilot waardoor leden van de Auteursbond toegang konden krijgen tot bijna alle artikelen van Nederlandstalige kranten, tijdschriften en nieuwssites van de afgelopen dertig jaar met dagelijkse aanvullingen. De pilot is nu omgezet naar een vaste dienst van de Auteursbond en op veler verzoek is er nu ook de mogelijkheid om een abonnement te nemen op buitenlandse titels.

Voordelige toegang

De Auteursbond biedt voor haar leden voordelig toegang tot dit archief. Voor toegang tot regionaal en nationaal nieuws betaal je gedurende 2017 € 6,50 per maand (ex. btw). In 2018 is dit € 6,67. Voor toegang tot regionaal, nationaal én internationaal nieuws betaal je in 2017 zowel als 2018 € 12,50 per maand (ex. btw).

Het abonnement op LexisNexis ga je aan voor een jaar vanaf het moment dat je start. Na een jaar is het abonnement per maand opzegbaar.

Hoe te werk?

Het aanbod is (vooralsnog) te vinden op de website van de Freelancers Associatie. Om hier gebruik van te maken moet je eerst en inlog aanvragen via bureau@auteursbond.nl. Nadat je bent ingelogd op www.freelancersassociatie.nl word je doorgelinkt naar de omgeving van LexisNexis, en kun je je abonneren op het ‘Nederlandse nieuws’ of ‘Nederlands + Internationaal nieuws’. De betaling verloopt via Ideal, waarna je direct toegang krijgt tot het nieuwsarchief van LexisNexis.

 

Jan Campert-, F. Bordewijk- en J. Greshoff-prijs toegekend

30 januari 2017

Het bestuur van de Jan Campert-Stichting heeft dit jaar de literatuurprijzen van de gemeente Den Haag toegekend aan de volgende auteurs:

Jan Baeke (1956) ontvangt de Jan Campert-prijs 2016 voor Seizoensroddel. Zo vanzelfsprekend als de gedichten van Jan Baeke klinken, zo weinig soepel is de wereld die hij beschrijft in zijn meesterlijke bundel. Veel beschutting is er niet te vinden in deze onbehagelijke poëzie, maar wel de troost van het besef dat we allemaal de weg kwijt zijn.

Anton Valens (1976) valt voor zijn roman Het compostcirculatie-plan de F. Bordewijk-prijs 2016 toe. Tuinieren is tuinvechten in deze wonderlijke roman over vriendschap en rouw. In grootse taal toont Valens de pogingen waarin we seizoen na seizoen proberen het leven onder controle te krijgen – met onze voeten in de klei waar we uiteindelijk toch in zullen moeten verdwijnen.

Aan Kees ’t Hart (1944) is voor Het gelukkige schrijven de J. Greshoff-prijs 2016 toegekend. Kees ’t Hart mag dan in het titelessay van zijn bundel beweren dat wanneer het hem lukt, dat gelukkige schrijven, hij er niets over kan en zelfs mag zeggen, omdat de ware schrijver daarover zwijgt, de lezer mag dat gelukkig wel. Deze bundel essays wordt bekroond omdat de jury gelukkig is geworden van dit schrijven.

Eerder werd al bekend gemaakt dat het gehele oeuvre van Atte Jongstra (1956) onderscheiden is met de Constantijn Huygens-prijs 2016. Aan de eerstgenoemde prijzen is een bedrag van € 5.000 verbonden, aan de Huygens-prijs € 10.000.

Afgelopen weekend zijn de prijzen uitgereikt door de Haagse wethouder van Cultuur, Joris Wijsm.

De jury bestond uit: Erica van Boven, Jeroen Dera, Yra van Dijk, Arjen Fortuin, Aad Meinderts (voorzitter), Jan de Roder, Carl De Strycker en Maria Vlaar. De feestelijke prijsuitreiking wordt georganiseerd i.s.m. het Literatuurmuseum en vindt plaats op zondagmiddag 22 januari 2017, tijdens het Schrijversfeest, de afsluiting van het internationale literatuurfestival Writers Unlimited | Winternachten in het Theater aan het Spui.

Martin Koolhoven ontvangt Gouden Pen voor scenario Brimstone

28 januari 2017

Filmmaker Martin Koolhoven ontving gisteren de Gouden Pen voor zijn film Brimstone. De Gouden Pen wordt uitgereikt door het Netwerk Scenarioschrijvers, een sectie van de Auteursbond, aan de scenaristen van films die 100.000 bioscoopbezoekers trekken.

Tegelijkertijd met de Gouden Pen nam Koolhoven ook een Gouden Film in ontvangst voor Brimstone, die wordt uitgereikt door het Nederlands Filmfonds en het Nederlands Film Festival in samenwerking met L’Or Espresso, hoofdsponsor van het Nederlands Film Festival.

De film met o.a. Dakota Fanning, Guy Pearce, Emilia Jones, Carice van Houten en Kit Harington is een duister verhaal dat zich afspeelt aan het einde van de 19e eeuw. Deze spannende, gewelddadige en epische thriller gaat over Liz, een jonge vrouw wiens leven en dat van haar gezin op het spel komt te staan als een huiveringwekkende dominee in haar leven verschijnt.

Brimstone is een film geschreven en geregisseerd door Martin Koolhoven. De film is een productie van N279 Entertainment en X Filme Creative Pool in coproductie met New Sparta Films en is tot stand gekomen met steun van het Nederlands Filmfonds en de Netherlands Film Production Incentive. Brimstone wordt gedistribueerd door Paradiso Filmed Entertainment en is momenteel te zien in 97 Nederlandse bioscopen en filmtheaters

Onderzoeksresultaten Monitor Freelancers en Media

26 januari 2017

Het lijkt iets beter te gaan met freelance (foto)journalisten, schrijvers, fotografen en ontwerpers. Meer freelancers kiezen uit overtuiging voor het ondernemerschap en het gemiddeld belastbaar inkomen van freelancers is in 2016 iets toegenomen. Maar er is een keerzijde. De groep jonge freelancers leverde vorig jaar juist fors in. En ook de uurtarieven in de schrijvende journalistiek en vooral van fotojournalistiek daalden.
Dit blijkt uit het onderzoek ‘Monitor Freelancers en Media 2016’, dat in opdracht van de NVJ, NVF, Dupho, Auteursbond-sectie Freelance Journalisten (voorheen FLA), BNO, Lira en Pictoright is gehouden. De Monitor werd ingevuld door 945 personen.

In het kort

  • Gemiddeld werken in 2016 freelancers 37 uur, waarvan 22 uur betaald.
  • Het gemiddeld belastbaar inkomen is €23.500.
  • 40% van de freelancers kan niet tot amper rondkomen.
  • Het uurtarief van jonge freelancers ligt op €36 euro.
  • Het uurtarief van fotojournalisten zakt van€ 53 naar €44.
  • Voor schrijvende journalisten ligt het uurtarief op gemiddeld €44 (was €52).

Alle onderzoeksresultaten uit de Monitor Freelancers en Media 2016 staan hier

De gemiddelde leeftijd van de deelnemers aan het onderzoek is 49 jaar. De overgrote meerderheid heeft een HBO-opleiding of hoger. Ze werken gemiddeld 37 uur per week, waarvan 22 betaalde uren, en hun gemiddeld belastbare inkomen was in 2015 23.500 euro (+2,1% ten opzichte van 2014). In het afgelopen jaar is de orderportefeuille iets toegenomen met voor 4,4 maanden werk, tegenover 4,2 maanden in 2015. Ook zegt 58 procent redelijk tot goed rond te kunnen komen. Toch bedraagt het percentage freelancers dat amper of niet rondkomt een forse 40 procent. Vier op de tien deelnemers is op het inkomen van een partner aangewezen.

Motieven om freelancer te worden

Er zijn meerdere motieven waarom deelnemers freelancer zijn geworden. Ruim een vijfde zegt dat zij gedwongen zijn te freelancen vanwege ontslag of geen vacatures. Een even groot deel zegt dat zij liever ook in loondienst werken. Een derde noemt het ondernemerschap als belangrijkste motief om freelancer te zijn (33% in 2016 tegenover 30% in 2015). Dat betekent dat in het afgelopen jaar iets meer freelancers uit overtuiging ondernemer zijn.

Tarieven onder druk

Per opdracht werd in 2016 rond de 590 euro betaald. Dat was in 2014 560 en in 2015 bijna 550 euro per opdracht. De betaling per foto van gemiddeld 67 euro is nauwelijks veranderd ten opzichte van 2015, terwijl er in 2014 nog 79 per foto werd betaald. Het gemiddelde uurtarief lag in 2016 iets lager: 58 euro, in 2014 en 2015 lag dit gemiddeld op 59 euro per uur. Uit deze cijfers zou je kunnen concluderen dat je in 2016 beter af was met een opdrachttarief dan met een uurtarief. Dan is het nog altijd de vraag of het uurtarief voor die opdracht ook hoger uitvalt.

Verschillen in leeftijdsgroepen

Freelancers die uit ondernemerschap freelancer zijn, doen het beter dan degenen die zich gedwongen freelancer voelen; het uurtarief van de ondernemende freelancer is met 68 euro gemiddeld 12 euro hoger. Ook de verschillen tussen leeftijdsgroepen is beduidend. De groep freelancers tot 35 jaar moest in 2016 fors inleveren en ontving een uurtarief van 36 euro (44 euro in 2015, -18%). De groep van middelbare leeftijd kreeg rond de 62 euro per uur en 55-plussers ontvingen 66 euro per uur

Journalistiek werk neemt af

Hoorzitting in Tweede Kamer

NVJ, BNO, Auteursbond-sectie Freelance Journalisten, NVF, Dupho, Lira en Pictoright hebben op 26 januari de onderzoeksresultaten tijdens een hoorzitting overhandigd aan Tweede Kamerleden van de grootste politieke partijen. De partijen lieten weten zich te blijven inzetten om collectief onderhandelen voor freelancers mogelijk te maken. Nu wordt dit nog tegengehouden door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). In de Tweede Kamer is in juni 2016 een motie met ruime steun aangenomen om dit voor de creatieve sector mogelijk te maken. De SP en de PvdA besteden hieraan aandacht in hun verkiezings-programma.

Het zal voor veel freelancers geen grote verrassing zijn, maar het aandeel journalistiek werk neemt af, zo blijkt uit de Monitor. Meer freelancers werken voor niet-mediabedrijven, gevolgd door vak- en publiekstijdschriften, landelijke omroepen en dagbladen, andere gedrukte media, overheden, regionale omroepen en dagbladen, PR-bureaus, internetorganisaties, opinieweekbladen, en lokale omroepen en huis-aan-huisbladen. Freelancers doen er dus goed aan om de risico’s te spreiden en niet alleen in te zetten op de schrijvende journalistiek of fotojournalistiek, want hier dalen de tarieven.

De groep schrijvende freelance journalisten ging er in 2016 op achteruit en ontving een uurtarief van 44 euro (was 52 euro, -15%), terwijl tekstschrijvers erop vooruit gingen van 53 naar 56 euro per uur. Degenen die journalistiek schrijven en algemeen schrijven combineren, zakten ook van 53 naar 51 euro per uur. Bij de fotografen is eenzelfde beweging te zien: het uurtarief van fotojournalisten zakte van 53 naar 44 euro per uur (-17%) en het tarief van fotografen steeg van 70 naar 78 euro per uur (+11%).

Verschillen per mediatitel

In algemene zin kun je beter werken voor opinie- en publieksbladen dan voor de meeste dagbladen en huis-aan-huisbladen. Voor wat betreft foto’s betalen de meeste landelijke dagbladen meer dan gemiddeld, terwijl het AD en de regionale en huis-aan-huisbladen per foto minder betalen dan gemiddeld. Libelle, Vrij Nederland en Margriet betalen relatief het meest per opdracht. Minder dan gemiddeld betalen de kranten van de Persgroep, De Telegraaf en de regionale kranten en huis-aan-huisbladen van beide uitgeefbedrijven.

Reactie Auteursbond op onderzoek

Petra Wolthuis, voorzitter van de Auteursbond-sectie Freelance Journalisten: “Ik ben blij dat wij samen met andere partijen jaarlijks via de Monitor Freelancers en Media de vinger aan de pols houden wat betreft de omstandigheden waaronder freelance journalisten werken en de financiële vergoeding die ze daarvoor krijgen.

Ondanks dat freelancers gemiddeld een heel klein beetje meer verdienen dan het jaar daarvoor is er nog lang geen reden tot vreugde. Freelance journalisten zoeken meer en meer andere bronnen van inkomsten om rond te komen. Dat hoeft niet erg te zijn, maar het is denkbaar dat het soms tot ingewikkelde situaties leidt. Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van een kritisch artikel over een bedrijf waar de journalist ook voor werkt. Uit het onderzoek blijkt dat journalisten voor meer dan de helft van hun tijd geen journalistiek werk maken. Goede journalistiek vergt een grote tijdsinvestering, waarbij de tijd voor research doorgaans niet wordt betaald.

Wat is de journalistiek ons waard? Uit de antwoorden van de freelancers kun je opmaken dat dit volgens hun opdrachtgevers niet veel is. Daarom organiseren we als sectie Freelance journalisten eind dit jaar een conferentie die gaat over de waarde van de journalistiek.”

Dankwoord van Jan Sietsma bij het Charlotte Köhler Stipendium.

10 januari 2017

Op 2 december ontving vertaler Jan Sietsma het Charlotte Köhler Stipendium. De jury vond dat Sietsma er met zijn klinkende vertaling van de negentiende-eeuwse Duitse dichter en denker Friedrich Schlegel’s Athenaeum: fragmenten, essays en kritieken er in was geslaagd “tweehonderd jaar verschil in denken en dichten te overbruggen.” In het Goethe-Institut in Amsterdam werden de oorkonde en het bedrag van €5.000 uitgereikt.”De werkwijze die ik bij het vertalen van Schlegel heb betracht, verschilt niet veel van die waarmee ik andere Duitse en Engelse teksten naar het Nederlands heb overgezet. Vorig jaar heb ik deze methode, toen een vriend van mij zijn eerste stappen in Vertalië zette, op schrift gesteld onder de titel Tractatus illogico-translaticus, of, in het Nederlands:

 

WENKEN VOOR DE BEGINNENDE VERTALER
DIE OP HET PUNT STAAT ZIJN VERTALING TE CORRIGEREN

  1. De vertaling is alles wat het geval is. Werk per alinea, door eerst de brontekst te lezen en daarna je vertaling. Doe dit nogmaals, gooi de brontekst weg en loop een rondje.
  2. Lees het schone bestand een keer vluchtig en mompelend door. Lees vervolgens de tekst nogmaals, deze keer door hem hardop voor te lezen, om te horen of de zinnen eigenlijk wel lopen. En loop zelf ook een rondje, al dan niet de Toren van Babel vervloekend.
  3. Herlees je vertaling en schaaf voor een laatste keer en let erop of je wel Nederlandse zinnen hebt geformuleerd. Voel zo min mogelijk aarzeling tijdens deze laatste correctieronde. Mogelijk denk je: ‘Ja maar, dat staat er helemaal niet in het Duits’, maar weet dan dat de lezer geen tijd, geld of zin heeft om je vertaling met het origineel te vergelijken – de brontekst is als het ware de ladder die je omvergooit na op de doeltekst geklommen te zijn – en onthoud dat niemand iets aan een Nederlandse vertaling heeft die geen Nederlandse zinnen bevat.
  4. De vertaling zijn de zinvolle volzinnen, oftewel: haal met CTRL-H de dubbele spaties uit je tekst.
  5. Er is ook nog de Schlegelcorrectievariant…..”

Download hier het volledige dankwoord van Jan Sietsma

Handhaving Wet DBA opnieuw uitgesteld

5 januari 2017

De handhaving van de Wet DBA is in november opnieuw uitgesteld, ditmaal tot 1 januari 2018. Hoewel VVD-staatssecretaris Eric Wiebes de wet altijd heeft verdedigd, is hij uiteindelijk toch gezwicht voor de aanzwellende kritiek van zowel zzp’ers als het bedrijfsleven. Wat betekent dit uitstel voor freelancers, maar ook voor de wet zelf?

Voor zzp’ers betekent het uitstel dat er het komende jaar niet actief gehandhaafd zal worden op verkapte dienstverbanden tussen zzp’ers en hun opdrachtgever. Dat is trouwens geen 100% garantie voor rust, want de Belastingdienst kan nog steeds optreden tegen overduidelijke overtredingen. Wat daarmee precies wordt bedoeld is niet echt duidelijk. Daarmee is dus de twijfel in de markt niet geheel weggenomen, hetgeen ook blijkt uit het feit dat er nog altijd bedrijven zijn die voor de zekerheid maar helemaal geen zzp’ers meer inhuren. De FLA vindt dit een kwalijke zaak en het beste bewijs dat de Wet DBA geheel van tafel moet.

De kans dat de wet sneuvelt is reëel. Door de extra tijd die Wiebes heeft ‘gekocht’, beschikt een nieuw kabinet over ruim een half jaar om de Wet DBA te vervangen door iets anders.

Waarom Wet DBA van tafel moet

Om de wenselijkheid hiervan te begrijpen, is het goed om uit te leggen hoe de Wet DBA de afgelopen maanden ontspoorde: voor de Belastingdienst, voor opdrachtgevers, voor freelancers en voor journalisten in het bijzonder. Waar de wet slechts probeerde af te bakenen waarin een arbeidsrelatie van een werknemer verschilt van een freelancer, leidden de hausse aan honderden modelovereenkomsten tot een regulering die verstrekkender gevolgen heeft.

Hoewel de Belastingdienst modelovereenkomsten slechts beoordeelde op arbeidsrelatie, vervanging en werkgeversgezag (dus op de geel-gearceerde bepalingen in de gepubliceerde overeenkomsten), heeft de publicatie van de overeenkomsten het onbedoelde neveneffect dat de andere contractsbepalingen eveneens door de Belastingdienst gesanctioneerd lijken te zijn. Zo staan er modelovereenkomst op de site van de Belastingdienst (van onder meer NUV, NVJ en GEU) met verregaande afspraken over het exploiteren van auteursrechtelijk beschermd werk, die echter helemaal niets met de Wet DBA te maken hebben. De FLA vindt dat heel schadelijk voor de freelancer, omdat het zijn onderhandelingspositie bemoeilijkt. De opdrachtgever kan immers schermen met het argument ‘Het is een erkend model’. De Belastingdienst gaat dus in feite buiten zijn boekje.

Handhaven vanaf 2018

Hoewel het voor zzp’ers het beste zou zijn als de Wet DBA zo spoedig mogelijk in de prullenmand verdwijnt, is het nog absoluut geen uitgemaakte zaak dat deze wet ook echt verdwijnt. De politiek moet wel echt met een alternatief komen, nu de VAR dit voorjaar definitief is afgeschaft. Pakt het nieuwe kabinet dit niet (direct) op, dan gaat de Belastingdienst over een jaar alsnog handhaven, waarbij deze het recht heeft om ook met terugwerkende kracht boetes uit te schrijven. Daarom kan het zeker geen kwaad om in het geval van een freelance opdracht die verdacht veel lijkt op een dienstverband toch alvast te werken met een door de Belastingdienst goedgekeurde modelovereenkomst, bijvoorbeeld die van het NUV.

De FLA hoopt, net als moederorganisatie VSenV (vanaf 2017 de Auteursbond), dat snel na de verkiezingen duidelijk wordt dat de Wet DBA verdwijnt. Een aanvullende zorg hierbij is het kapen door de Belastingdienst van de term ‘modelcontract’. Formeel wordt er over ‘modelovereenkomsten’ gesproken als het over Wet DBA gaat, maar beide termen worden veelvuldig door elkaar gehaald. In essentie kijkt de Belastingdienst naar de gezagsverhouding, wat valt onder het Arbeidsrecht. Veel van de VSenV-leden maken al jaren gebruik van ‘modelcontracten’, maar die gaan hoofdzakelijk over Auteursrecht en bevatten bepalingen over overdracht en auteursrechtelijke vergoedingen.

Een onbedoeld neveneffect is dus dat er verwarring is ontstaan rondom het begrip ‘modelcontract’. Dat is schadelijk voor schrijvers en vertalers. De stempel van de Belastingdienst is heel beperkt (geen sprake van persoonlijke arbeid, loon, gezag), maar veel modelovereenkomsten zijn veel uitgebreider (inclusief auteursrechtelijke bepalingen die er eigenlijk niet in thuishoren). Daardoor lijkt het of de Belastingdienst daar goedkeuring aan geeft, terwijl daar in het geheel niet over wordt geoordeeld bij de controle op modelovereenkomsten. Deze verwarring heeft bijgedragen aan de totale chaos die de Wet DBA onwerkbaar heeft gemaakt.

Jeroen Mirck, bestuurslid Freelancers Associatie
m.m.v. Annemarie van Toorn, beleidsmedewerker Auteursbond

Financiële APK voor Auteursbond-leden

Druk met schrijven, maar geen tijd om goed in je eigen financiële situatie te duiken? En wil je die wel eens door een expert bekeken hebben? Auteursbond-leden kunnen een Financiële APK aanvragen. De Auteursbond biedt deze dienst aan in samenwerking met de NVJ. De Financiële APK wordt mogelijk gemaakt door een bijdrage aan de kosten door het P.C. Boutensfonds.

Deze gesubsidieerde financiële apk is bedoeld voor mensen die van de pen leven (schrijvers, vertalers, scenarioschrijvers, (foto)journalisten, ondertitelaars, librettisten, educatieve auteurs, dichters, etc.).

Van een professioneel financieel adviseur krijg je een uitgebreid en concreet advies over jouw financiële situatie (je financiële APK). Hierna bepaal je zelf of je actie onderneemt. Het P.C. Boutensfonds subsidieert deze verdere stappen niet.

Door financiële adviseurs, werkwijze

Je kunt bij je aanvraag kiezen uit twee professionele adviseurs:

  • Marjorie Molegraaf, financieel professional en gecertificeerd financieel planner en belastingadviseur, zie Sfinxmanagement of LinkedIn.
  • Peter Meijer, zelfstandig en onafhankelijk adviseur (ex pensioen, schade- en levensverzekeringen adviseur bij een assurantiekantoor, private banker en pensioenadviseur bij een bank), zie LinkedIn.

Na je aanvraag zal je gevraagd worden aan de hand van een checklist informatie te verzamelen en op te sturen. De adviseur ontvangt dit vooraf, analyseert dit en maakt een rapport. Dit rapport bespreek je live met de adviseur. Specifieke adviezen of vervolgacties voor jou zelf kunnen voortvloeien uit dit gesprek.

Kosten

Het P.C. Boutensfonds subsidieert € 500,- per uitgebrachte APK. De kosten van een APK bedragen € 800,- voor een alleenstaande en € 1.000,- voor een stel. Een alleenstaandedeelnemer heeft dus een netto bijdrage aan de APK van € 300,-. Voor een stel bedraagt de netto eigen bijdrage € 500,- .

Wat zeggen gebruikers?

“Het is fijn dat ik nu van dat immer zeurende gevoel af ben”

“Met de interesse van Peter in ons werk kwam ook het vertrouwen”

“Voor mij en mijn partner, allebei freelance literair vertaler, zijn onze financiën altijd een ver-van-mijn-bed-show; we weten dat sommige dingen niet goed geregeld zijn, maar dat is meer een zeurend ongemak waar we niet aan willen denken”

“Al met al is het een heel prettig contract en een nuttige ervaring”

Voorwaarden

  • Je bent minimaal 1 jaar lid van de Auteursbond/ Vereniging van Schrijvers en Vertalers.
    Je kan één keer in de vijf jaar een beroep doen op de apk-subsidie
    De apk wordt uitsluitend verzorgd door financiële dienstverleners die door het fonds zijn geselecteerd
  • Je eigen bijdrage moet voor de start van het traject op de rekening van het P.C. Boutensfonds zijn gestort: NL59 INGB 0007 228562
  • 6 maanden na aanvang van het traject dient je tweede afspraak met de financieel adviseur ook te hebben plaatsgevonden, anders eindigt het traject zonder terugstorting van je bijdrage
  • Het bestuur van het P.C. Boutensfonds stelt een maximum aan het aantal te honoreren aanvragen van 100 per jaar: wie het eerst komt wie het eerst maalt.

Na versturing van je aanvraag ontvang je een e-mail met een bevestiging en de checklist over de te verzamelen stukken.

Het P.C. Boutensfonds neemt contact met je op over het verdere verloop.

Klik HIER voor de voorwaarden
Klik HIER voor de Checklist
Klik HIER voor het aanvraagformulier